In de activiteitenweek hadden onze brugklassen een projectweek. Geen lessen tussen alle activiteiten door maar volop aandacht en tijd voor de verschillende leuke activiteiten die deze week georganiseerd zijn. Eén van deze projecten is 'Springday'. Onze brugklassers toverden de D-vleugel om tot restaurant en versierden de lokalen. 'Springday' is een Elos-project waarbij de brugklassen op een ongedwongen manier leren over Europese landen. Elke klas bereidt een land voor en presenteert deze op een informatieve, amuserende en culinaire manier. Van Georgië tot Malta, van Luxemburg tot Denemarken.
Ludiek kennismaken
Elke klas is deze week druk bezig geweest met de voorbereidingen. Informatie opzoeken en dit in een originele presentatie verwerken. Wat zijn typische gerechten en eetgewoontes voor een land? En daarna ook daadwerkelijk de hapjes klaarmaken. Ook kregen ze filmpjes en quizjes om op een ludieke manier kennis te maken met een land. In een roulatiesysteem zagen alle klassen presentaties over vier verschillende Europese landen en bezochten ze het restaurant waar alle klassen met kleine typische hapjes klaar stonden. Er is ontzettend hard gewerkt door alle leerlingen.
Smartpool
Naast 'Springday' konden de brugklasser de verbinding ervaren tussen poolen en wiskunde. Elke brugklas is een blokuur bezig geweest met allerlei wiskundeoefeningen zoals spiegelen en hoeken tekenen. Tussendoor kon er steeds een groepje bezig op de pooltafel met het spelletje zelf. De leerlingen moesten een aantal oefeningen voltooien om zo wat vaardiger te worden in het spelletje pool. Vooral het praktische gedeelte sloeg erg goed aan bij de leerlingen, want tijdens de pauzes werd er veelvuldig gebruik gemaakt van de aanwezige pooltafel. De pooltafel staat nu nog op de begane grond van de D-vleugel en blijft in het bezit van de RSG. Gezien het enthousiasme van de leerlingen voor het spelletje zal er ongetwijfeld nog een vervolg komen. Geweldig, want het motto van Smartpool luidt: “Poolen maakt je slimmer!”.
Boerderijbezoek
Klas 1Ma is tijdens de activiteitenweek op boerderijbezoek geweest in Nijeveen. Na een fietstocht van 9 km kregen ze een rondleiding bij een melkveebedrijf. De leerlingen kregen meerdere stallen te zien van binnen en in elke stal stonden weer koeien met een andere leeftijd. Ook hebben ze de melkmachine gezien en weten ze nu precies wat de koeien eten, hoeveel ze eten en wanneer ze dat allemaal eten. Voor een enkeling was dit de eerste keer op een boerderij, anderen zijn er al veel vaker geweest. Voor alle leerlingen geldt dat ze er weer iets van geleerd hebben en dat ze met eigen ogen hebben kunnen zien waar hun zuivelproducten vandaan komen.
Al met al een geslaagde projectweek voor onze brugklassen!