Het Praktijkonderwijs kent de volgende speerpunten:
- Opbrengstgericht werken
Voor het verbeteren van de leerresultaten hebben we in het praktijkonderwijs doorlopende leerlijnen met daaraan gekoppelde beheersingsdoelen. Dit geeft ons de kans om te gaan met de verschillen in de klas en kunnen leerlingen via een individueel traject werken aan hun eigen ontwikkeling en talenten. Het komt tegemoet aan de verschillen in motivatie, prestatieniveau en leerstijlen.
- Motivatie verhogen door middel van het IOP en beheersingsdoelen
Iedere leerling kan met behulp van zijn Individueel Ontwikkelings Plan zijn eigen ontwikkelingsbehoefte bepalen en zich optimaal ontwikkelen. Dit plan wordt door middel van behalen van beheersingsdoelen, wensen van de leerling met behulp van het programma PROFIJT voortdurend bijgesteld. De motivatie om door te ontwikkelen wordt op deze wijze inzichtelijk gemaakt voor de leerling, ouders en docenten.
- Optimale ontwikkeling van de cognitieve vaardigheden
door IVIO’s te behalen om vervolgonderwijs gericht uit te stromen.
- Optimale ontwikkeling praktische vaardigheden
om werkgericht uit te stromen door branchegerichte stages/cursussen.