De RSG vindt een veilig leer- en leefklimaat met aandacht en zorg voor de leerling belangrijk. Voor vrijwel alle leerlingen wordt dit gerealiseerd in de normale klassensituatie, maar er zijn leerlingen die extra hulp nodig hebben. Deze hulp wordt gegeven door de volgende mensen:
De zorgcoördinator
De zorgcoördinator is verantwoordelijk voor de coördinatie en organisatie van de leerlingbegeleiding binnen de RSG. Daarnaast is de zorgcoördinator verantwoordelijk voor de instandhouding en verdere ontwikkeling van een goed functionerend en samenhangend systeem van leerlingenzorg. De zorgcoördinator is lid van de schoolleiding.
- Mevrouw G. Knobbout
Dagelijks bereikbaar van 09.30 - 20.30 uur
Kantoor: Lijsterbesstraat, A08
Telefoon: 06-24425986
e-mail: g.knobbout@rsgtrompmeesters.nl
De orthopedagoog en pedagoog
Orthopedagogen zijn gedragswetenschappers die kunnen nagaan hoe het komt dat een kind lastig gedrag vertoont, weten alles van de normale en verstoorde ontwikkeling van kinderen en zijn deskundig op het gebied van dyslexie, prestatiedruk en de interactie tussen docent en leerling. De orthopedagoog kan o.a. gecertifieerde diagnoses stellen en testen afnemen. Het werkterrein bevat onder meer: (1) Preventie en ondersteuning; (2) Diagnostiek en behandeling; (3) Beleidsadviezen in het kader van passend onderwijs.
Een pedagoog is iemand die kijkt naar de 'ontwikkeling van de jeugdige'. Het verschil tussen een pedagoog en een orthopedagoog is kort te omschrijven als: een pedagoog houdt zich vooral bezig met de opvoeding van ‘gezonde’ kinderen en een orthopedagoog komt tot handelen als een kind al een bepaald soort afwijkend gedrag vertoont.
- Mevrouw A. de Boer, orthopedagoog
- Mevrouw F. Voorn, pedagoog
De zorgmentoren
Zorgmentoren zijn het eerste aanspreekpunt in de afdeling waar het gaat om zorgen rond een leerling die een klassenmentor te boven gaat. De zorgmentoren begeleiden leerlingen uit hun afdeling daar waar het gaat om problematieken die te complex zijn voor het reguliere mentoraat. Sommige zorgmentoren hebben specialistische kennis, bijvoorbeeld over het begeleiden van kinderen waarvan de ouders scheiden, rouwverwerking, of faalangst.
Lijsterbesstraat | Stationsstraat |
|
|
De dyslexiecoördinator
De dyslexiecoördinator helpt leerlingen met lees- en spellingsproblemen (LSP) en dyslexie. Als dyslexie officieel is vastgesteld hebben leerlingen recht op extra faciliteiten die op maat geleverd worden. Dit kan zijn: extra tijd bij een toets of hulpkaarten, tot en met het op de computer voorgelezen krijgen van een toets.
- Mevrouw T. Soldaat
De dyscalculiecoördinator
De dyscalculiecoördinator helpt leerlingen met hardnekkige problemen bij het aanleren en automatiseren van de basisvaardigheden van rekenen en wiskunde.
- vac
De leerlingbegeleiders
Leerlingbegeleiders zijn dagelijks in de school aanwezig om leerlingen vanuit het OnderwijsAtelier te kunnen begeleiden. Sommige leerlingbegeleiders zijn bekend als 'Ambulant Begeleider' (AB-er) omdat zij vroeger vanuit deze functie de hulp aan kinderen vorm gaven.
Lijsterbesstraat | Stationsstraat |
|
|
De schoolcounselor
De schoolcounselor ( schoolmaatschappelijk werker) is één dag per week op school. Daarvoor wordt de leerling, in overleg met mentor, afdelingsleider en ouders door de zorgcoördinator aangemeld als de problemen dermate groot zijn dat hier binnen school geen oplossing voor te vinden is. De schoolcounselor werkt vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG Steenwijkerland) en kan waar nodig in overleg met ouders/verzorgers hulp van deze organisatie bijschakelen.
- Mevrouw A. Steenbeek
De schoolarts en schoolverpleegkundige
Alle leerlingen van de tweede klassen krijgen een vragenlijst van de schoolverpleegkundige (gebouw L) of schoolarts (gebouw S) van de GGD Nederland. Alle leerlingen worden uitgenodigd voor een gesprek c.q. onderzoek door de schoolverpleegkundige/-arts. De gesprekken en onderzoeken vinden plaats op school. Tijdens de aanwezigheid van de schoolverpleegkundige is er voor leerlingen van de andere klassen ook de mogelijkheid om een gesprek aan te vragen. De zorgcoördinator zorgt voor informatie hierover naar de ouders.
De mediators
Wat is mediation? Je bent in conflict geraakt en je komt er zelf niet meer uit; iedere poging tot een gesprek leidt tot meer ruzie. Mediation biedt dan uitkomst, want onder begeleiding van één van onze mediators los je jouw conflict snel op. Op school hebben we twee docenten die gecertificeerde mediator zijn. Zij hebben leiden ook elk jaar een aantal leerlingen op om te bemiddelen in conflicten met (bijna) leeftijdgenoten. Deze 'peer mediation' werkt ook uitstekend.
- Mevrouw M. Appelmelk
- De heer D. dos Santos
De Reboundmedewerkers
Een Reboundvoorziening biedt tijdelijke opvang aan leerlingen met gedragsproblemen voor wie de ondersteuning die de eigen school biedt, niet langer toereikend is. Betrokkenheid van de eigen school gedurende het verblijf van een leerling in Rebound is een vereiste; de leerling blijft dan ook ingeschreven op de school van herkomst. De leerling volgt een programma waarin onderwijs en gedragsbeïnvloeding centraal staan. Het doel is zo snel mogelijk terug te keren in het reguliere onderwijs, bij voorkeur op de eigen school, of anders op een andere school binnen het samenwerkingsverband. Het programma dat de leerling volgt is maatwerk en is vastgelegd in een individueel werkplan.
Binnen het samenwerkingsverband maken CSG Eekeringe, het Linde College en de RSG Tromp Meesters gebruik van de Reboundvoorziening aan de Stationsstraat.
- Mevrouw N. van Noord
- Mevrouw B. Runia
Het zorg advies team (ZAT)
Het ZAT heeft de volgende taken:
- de signalering van probleemgebieden
- het formuleren van de hulpvraag voor leerlingen die extra zorg nodig hebben
- adviseren m.b.t. de hulpvraag
- Het ZAT bestaat uit:
- de zorgcoördinator
- de afdelingsleiders
- de schoolcounselor
- de GGD jeugdarts (op afroep)
- de leerplichtambtenaar
- de orthopedagoog
Het ZAT komt elke 4 à 5 weken bij elkaar onder leiding van de zorgcoördinator.
In onderstaande afbeelding is de onderlinge relatie binnen het zorgteam weergegeven. (Klik op de afbeelding om het te vergroten).
![]() |