Extra's in het Junior College
Er zijn een aantal punten waaraan we extra aandacht besteden in het Junior College.
Opbrengstgericht werken
We besteden meer aandacht aan de opbrengsten van ons onderwijs. Dat doen we o.a. door:
- de leerdoelen op het bord te zetten en deze te evalueren aan het einde van de les
- aandacht voor cognitieve vaardigheden (leervaardigheden zoals bijvoorbeeld vergelijken, analyseren, samenvatten)
- aandacht voor metacognitieve vaardigheden (regulerende vaardigheden, vaardigheden rond leren leren zoals bijvoorbeeld oriënteren, plannen, evalueren)
- aandacht voor het resultaat: een 5,5 is niet voldoende. Gemiddeld per toets moet minimaal een 6,3 gehaald worden, we zoeken oorzaken en verbeterpunten als dit niet zo is
- opbrengstgerichte gesprekken aan de hand van het feedback model (zie afbeelding).
Taal, taal, taal
Nederlandse taal is erg belangrijk. Uiteraard bij het vak Nederlands en voor je toekomst, maar ook bij het leren van andere vakken. Vandaar dat we ons taabeleid aan het aanscherpen zijn. In het Junior College hebben we hierdoor in ieder geval de afspraak dat elke leerling elke dag een leesboek mee heeft. Op verloren momenten of na een toets, kan er gelezen worden. Iedereen is gebaat bij het maken van 'leeskilometers'. Daarnaast is er een stappenplan voor het lezen en analyseren van (leer)teksten: de zogenaamde leesstrategieën. Dit document is te vinden op de downloadpagina.
Themaweken en projecten
De themaweek is de laatste week voor de kerstvakantie. Het thema is "Winter". In de tweede helft van het schooljaar vinden er meer vakoverstijgende projecten plaats, zoals Spring Day, waarbij de eerste klassen een EU-land adopteren, een excursie naar het Kröller Müller museum (aardrijkskunde en beeldende vakken) en de Europamaand (aardrijkskunde, geschiedenis en economie) in JC2.
Samen veilig naar school
We hebben een pestprotocol waarin beschreven staat hoe we handelen tegen pesten. In de eerste twee klassen is er uitgebreid aandacht voor. Leerlingen ondertekenen per klas hun eigen pestprotocol en kunnen hun eigen gedragsregels toevoegen, na een klassengesprek. Ook is er aandacht voor het gezond gebruik van Social Media, o.a. door een voorstelling 'Whatsappening' in klas 2. Er kan mediation (door getrainde docentmediators) of peer mediation (door getrainde leerlingen) worden ingezet bij conflicten tussen leerlingen.
Internationaal werken
Op de RSG Tromp Meesters bieden we je de kans om internationaal te werken. Voor het Junior College houdt dit o.a. in:
- Versterkt Talen Onderwijs (VTO), voornamelijk een extra uur spreekvaardigheid door een 'native speaker' bij het vak Engels.
- Gebruik maken van 'doeltaal, voertaal' (DTVT) bij de moderne vreemde talen (MVT).
- 'Spring day' in de brugklassen, om kennis over de verschillende Europese landen aan te leren.
- De 'Europa Maand' in de tweede klassen bij de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en economie. Er wordt een toets afgenomen over de basiskennis over Europa en er vindt een Europaproject plaats
Talentprogramma's
Op dit moment hebben wij zes uitdagende talentprogramma’s. Wellicht dat dit in de toekomst uitgebreid zal worden. De inhoud van de huidige programma’s:
Met een grote, leuke groep werken aan een spetterende musical of een boeiend toneelstuk later in het jaar. Dat is wat je bij het schooltoneel doet.
Kunstlab | Wil jij tekenen, schilderen, fotograferen, grafisch ontwerpen of digitaal vormgeven? Maak je graag mooie dingen? Kom dan naar ons kuntslab! |
|
Muziek | Je krijgt les op meerdere instrumenten en ook zingen we samen. Tijdens de lessen leer je muziek te maken op veel verschillende manieren en word je uitgedaagd om je talenten verder te ontwikkelen. |
|
Sport | Hou je van sporten en bewegen? Wil je graag wekelijks samen met andere brugklassers verschillende sportieve activiteiten doen? Dan ben je vanharte welkom bij de sportklas! |
|
Spaans | Je leert niet alleen de taal maar ook meer over de Spaanse en Latijns-Amerkaanse cultuur en gewoontes. |
|
Wetenschapsoriëntatie | Wetenschapsoriëntatie is voor iedereen die: • Nieuwsgierig is naar de wereld om zich heen • Meer wil weten over wetenschappers en hun ontdekkingen • Zelf een onderzoek wil doen naar een onderwerp dat zijn of haar interesse heeft. |